HANTAR ARTIKEL: Laman web ini dikendalikan dan dimiliki semua rakyat Malaysia. Justeru, sesiapa juga boleh menghantar bahan dalam bentuk analisis, artikel, berita, maklumat, pendapat dan sebagainya. Emailkan kepada nurmarhaen@gmail.com I TERKINI: Sila 'refresh' untuk melihat berita terkini dari semasa ke semasa.

Berita: Kerajaan Pulau Pinang tubuh sekolah agama sendiri

Thursday, September 04, 2008

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, berkata kerajaan negeri itu bercadang menubuhkan sekolah agama rakyat (SAR) sendiri tidak lama lagi di kawasan yang akan dimaklumkan kemudian.

"Kerajaan negeri sedang merancang untuk menubuhkan SAR sendiri tidak lama lagi, namun tempat, berapa buah dan peruntukan akan diberitahu kelak, " katanya.

Bercakap ketika majlis berbuka puasa bersama pemimpin Pas Pulau Pinang di Restoran Kassim Mustaffa di Seberang Jaya, semalam, beliau menjelaskan semua cadangan itu akan diuruskan Exco Hal Ehwal Agama, Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Penerangan dan Perhubungan Masyarakat, Mohamad Fairus Khairudin.

Guang Eng berharap Adun Permatang Pasir, Mohd Hamdan Abdul Rahman bekerjasama dengan Mohamad Fairus bagi membincangkan penubuhan sekolah berkenaan dan membantu merealisasikan perancangan terbabit.

Menurutnya, kerajaan negeri juga akan mengembalikan peruntukan kepada SAR yang telah dibatalkan kerajaan Barisan Nasional (BN) pada era pemerintahan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Peruntukan itu amat wajar untuk menghidupkan pergerakan persekolahan agama bagi generasi Islam," katanya.

Beliau menegaskan bahawa kerajaan Pakatan Rakyat bukan seperti BN yang sanggup menghukum SAR kerana percaya kononnya sokongan yang berkurangan terhadap parti pemerintah ada kena mengena dengan kewujudan sekolah jenis berkenaan.

0 comments: