HANTAR ARTIKEL: Laman web ini dikendalikan dan dimiliki semua rakyat Malaysia. Justeru, sesiapa juga boleh menghantar bahan dalam bentuk analisis, artikel, berita, maklumat, pendapat dan sebagainya. Emailkan kepada nurmarhaen@gmail.com I TERKINI: Sila 'refresh' untuk melihat berita terkini dari semasa ke semasa.

"Kenapa tiba-tiba nak jadi Menteri Pertahanan ni?"

Wednesday, September 17, 2008

Saya baru sahaja menerima pertanyaan dari seorang sahabat di laman chatting. Saya mahu perkenalkan sahabat itu sebagai Amir ABV sahaja. Pertanyaan beliau ialah:
"Paklah ambik alih jawatan Menteri Pertahanan. Najib ambik Menteri Kewangan. Apa komen?"

Ketika soalan itu diajukan, saya tidak berada di depan komputer, Jadi, saya memilih untuk menjawab soalan itu di sini sebab ia bukan membabitkan Amir ABV semata-mata, malah menyangkut soal negara.

Sebenarnya, sebaik membaca berita pengumuman Pak Lah mengambil alih jawatan Menteri Pertahanan, saya sudah bertanya sendirian:
"Hey, kenapa tiba-tiba nak jadi Menteri Pertahanan ni?".

Maksudnya, dalam situasi sekarang apabila Pakatan Rakyat (PR) dikatakan bakal mengambil alih tampuk pemerintahan negara, apa pentingnya jawatan Menteri Pertahahan kepada orang bernama Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi?

Pertanyaan ini lagi membuak apabila di tengah-tengah kekalutan fikiran sedemikian, saya menerima pula berita SAPP mengumumkan keluar Barisan Nasional (BN).

Terdahulu itu, saya menerima berita keruntuhan saham di Bursa Kuala Lumpur. (Dan beban ekonomi itu serta merta dipindahkan ke bahu Najib seperti diumumkan pada dalam sidang akhbar Pak Lah, tengah hari tadi).

Pada masa sama, saya cuba mencongak niat Pak Lah apabila pada sidang akhbar sama, beliau menyifatkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai "satu ancaman kepada ekonomi serta keselamatan (negara)".

Biasanya, sebelum seseorang ditahan mengikut ISA, penguasa akan memberi justifikasi tertentu kepada umum, walaupun ia mungkin hanya satu rekaan.

Bagaimanapun, kebarangkalian dikenakan ISA tidak dijawab oleh Pak Lah secara jelas. Apabila ditanya wartawan apakah tindakan yang bakal beliau ambil terhadap Anwar, Pak Lah dilaporkan berkata:
"Saya tidak akan nyatakan apa rancangan yang saya ada."

Dan sudah tentu Pak Lah juga tidak akan mendedahkan apa rancangannya apabila mengambil alih jawatan Menteri Pertahanan daripada Najib.

Cuma apa yang dibimbangi pembangkang, termasuk Anwar sendiri, ialah kemungkinan penggunaan kuasa tentera atau mengumumkan darurat sebagai langkah terdesak jika pakatan pembangkang benar-benar hampir mengambl alih tampuk pemerintahan. - http://nurmarhaen.blogspot.com

0 comments: