HANTAR ARTIKEL: Laman web ini dikendalikan dan dimiliki semua rakyat Malaysia. Justeru, sesiapa juga boleh menghantar bahan dalam bentuk analisis, artikel, berita, maklumat, pendapat dan sebagainya. Emailkan kepada nurmarhaen@gmail.com I TERKINI: Sila 'refresh' untuk melihat berita terkini dari semasa ke semasa.

Anwar mungkin kena ISA?

Wednesday, September 17, 2008

Pemerintah sepatutnya sudah serik dan malu dengan pelbagai bantahan berhubung penggunaan akta zalim - Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) - terhadap tiga individu, baru-baru ini.

Ia dibantah bukan sahaja pakatan pembangkang dan kerajaan Amerika Syarikat, malah sukut sakat pemerintah sendiri, termasuk dalam Kabinet, Umno dan Barisan Nasional (BN).

Tetapi demi mengekalkan kuasa, tidak mustahil pemerintah akan mengabaikan semua itu. Dalam sidang akhbar tengah hari tadi bagi mengumumkan pengambilalihan jawatan menteri pertahahan daripada Datuk Seri Najib Razak, Perdana Menteri sudah memberi justifikasi baru terhadap kedudukan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau menyifatkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai "satu ancaman kepada ekonomi serta keselamatan (negara)".

Biasanya, sebelum seseorang ditahan mengikut ISA, penguasa akan memberi justifikasi tertentu kepada umum, walaupun ia mungkin hanya satu rekaan.

Bagaimanapun, kebarangkalian dikenakan ISA tidak dijawab oleh Abdullah secara jelas. Apabila ditanya wartawan apakah tindakan yang bakal beliau ambil terhadap Anwar, Perdana Menteri dilaporkan berkata:
"Saya tidak akan nyatakan apa rancangan yang saya ada."

Ditanya lagi, beliau berkata, apapun tindakannya, ia dibuat dengan mengambil kira keselamatan dan kesejahteraan rakyat.

Walaupun jawapan itu dilunakkan dan disandarkan kononnya 'dengan mengambil kira keselamatan dan kesejahteraan rakyat', ISA mungkin akan mengganas lagi.

Dan kali ini tidak mustahil Anwar adalah mangsa undang-undang tidak bertamadun itu.

(Anwar pernah ditahan ISA ketika era perjuangan mahasiswa).

Pemerintah sudah tentu tidak gusar dengan bantahan rakyat jika pun Anwar ditahan mengikut ISA kerana ketika itu ketua pembangkang sudah 'berada di dalam'.

Mungkin pada firasat pemerintah: jeritlah, pekiklah dan bantahlah semahu mana sekali pun, apa yang penting Anwar sudah 'berada di dalam' dan tokoh pembangkang itu sudah tidak dapat berbuat apa-apa untuk mengganggu gugat kerajaan yang ada. - http://nurmarhaen.blogspot.com

0 comments: