HANTAR ARTIKEL: Laman web ini dikendalikan dan dimiliki semua rakyat Malaysia. Justeru, sesiapa juga boleh menghantar bahan dalam bentuk analisis, artikel, berita, maklumat, pendapat dan sebagainya. Emailkan kepada nurmarhaen@gmail.com I TERKINI: Sila 'refresh' untuk melihat berita terkini dari semasa ke semasa.

Tangkap blogger: Apa nasib ikan keli nanti...

Wednesday, September 17, 2008

Jika anda mahu menjadi pencari ikan keli, anda mesti bersedia disengat, setidak-tidaknya sekali. Begitu juga jika anda mahu menjadi blogger di Malaysia (saya ulang: di Malaysia), anda mesti bersedia ditahan polis, juga setidak-tidaknya sekali.

Itu hakikat yang mungkin terpaksa ditelan oleh semua blogger di negara ini, terutama yang tidak condong kepada pemerintah.

Namun ini bukan bermakna tindakan pemerintah mengarahkan polis menahan beberapa blogger setakat ini, boleh dirasionalkan begitu sahaja.

Paling terbaru ialah penahanan blogger Syed Azidi Syed Abdul Aziz (kickdefella.wordpress.com) di rumahnya di Kota Bharu, Kelantan, petang semalam.

Lebih mengharukan ialah beliau dilaporkan ditahan ketika hampir masuk waktu berbuka puasa, iaitu kira-kira jam 5 petang. Bayangkan bagaimana perasaan anak-anak dan isterinya yang sedang bersiap untuk berbuka puasa bersama Syed Azidi, tetapi tiba-tiba beliau 'direnggut dan dibawa pergi'.

Pemerintah mesti ada jawapan yang konkrit - untuk dirasionalkan kepada rakyat dan dunia. Pada mata dunia, apa juga jenis tindakan yang boleh dianggap menghalang aliran maklumat di kalangan rakyat, terutama menerusi internet, akan ditafsirkan sebagai negatif.

Justeru, pemerintah mesti bukan sahaja mendakwa kuat dan diterima rakyat, ia mesti dilihat 'benar-benar mantap dan mendapat sokongan kejap lagi padat'.

Pemerintah yang kuat dan benar-benar diterima rakyat, tidak akan takut terhadap sebarang bentuk kritikan dan asakan.

Saya ulang: Pemerintah mesti ada jawapan yang konkrit - untuk dirasionalkan kepada rakyat dan dunia.

Jika tidak, sebagaimana analogi ikan keli tadi, selepas ia menyengat ikan itu biasanya berjaya ditangkap. Apabila berjaya ditangkap, sengatnya dipatah-patahkan dan ikan keli itu akan digoreng di dalam kuali dengan kepanasan maksimum atau dibakar lalu dicicah dengan 'ayaq (air) asam'. - http://nurmarhaen.blogspot.com/

0 comments: